ANASAYFA
OKULUMUZ
Okul Tarih�emiz
Vizyon-Misyon
Okul �darecilerimiz
E�itim Kadromuz
Y�netmelikler
Okulumuzun Ba�ar�lar�
�z B�rakanlar
Sosyal Aktiviteler
�sym Ba�ar�m�z
Atat�rk K��esi
Derslerimiz
S�navlar
Rehberlik
Okul Gazetesi
Not ve Devams�zl�k
Ders Programlar�
Foto Galeri
Ziyaret�i Defteri
Bize Ula��n
  L�NKLER
Fen Dersleri


  Çalışma Stratejileri

           ÇALIŞMA STRATEJİLERİ

          a) Amaçların Belirlenmesi Neden Önemlidir?

‘Gece ikiye kadar çalıştım ,sabah saat beşte kalktım ,sınavım yinede iyi gitmedi.’

Bu tür sözler sınava hazırlanan öğrencilerden sık sık  duyulur.Oysa ,başarıya giden

Yol çok çalışmaktan değil etkili çalışmaktan geçer.Etkili çalışmak,”zamanı

belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı olarak

kullanmaktır”.

            Başarılı olmak için ,amacın açık ve net olarak tanımlanması lazımdır.Amacını

açık seçik belirlememiş bir kişi kaptanı olmayan bir gemiye benzer.Gemi,

dalgaların  ,akıntıların ve rüzgarın  etkisi ile bir yerlere doğru sürüklenir.Bilinmedik

bir limana girmemek ya da kayalıklara çarpmamak için bu geminin kaptanı siz

olun ,gideceğiniz yeri zamanı ve rotanızı belirleyin.Başarılı olabilmek için mutlaka

amacımızın olması lazımdır.Bu amaç,sizin itici gücünüz olacaktır.Amacınıza

yaklaştıkça çalışma isteğiniz daha da artacaktır.

                    Amacımızı Nasıl Belirleyeceğiz?

Zamanı öncelikler doğrultusunda kullanabilmek için ,orta ve kısa dönemli

Amaçlar belirlemek gerekir.

 Uzun dönemli amaçlarımızı saptarken şu sorulara cevap verin.Yaşamınız boyunca

En çok neyi başarmış olmayı isterdiniz ?Yıllar sonra hangi pozisyonda bulunmayı

İstiyorsunuz?Sizi en çok gururlandıracak olan nedir?Aklınıza ilk gelenleri,

yorumlamadan  ,sadece en çok yapmak istediklerinizi yazın .Orta dönemli

amacınızı saptarken,bir yıl sonra neleri başarmış olmayı ,gerçekleştirmek

istediklerinizi sıralayın.Kısa dönemli amaçlarınızı saptarken ,gelecek ay yapmanız

gerekenleri ,hangi konuları bitireceğinizi, o ay içinde yapmanız gereken etkinlikleri

sıralayınız.

  Daha sonra her üç listede bulunanları önem sırasına göre numaralandırın.Böylece

Her dönemdeki amaçlarınızın listesi oluşacak Her dönemdeki amaç listelerinin

1.ve 2. maddelerini alarak yeni bir liste hazırlayın .Böylece ulaşmak istediğiniz

amaçları gösteren bir cetvel yapmış olacaksınız.amaçlarınızı belirlerken gerçekçi

olmaya özen gösterin.İlk anda ulaşamayacağınız amaçlar  belirlemek  kişide hayal

kırıklığı yaratabilir.

  b)Çalışmanın Planlanması 

A)Programlı çalışmanın yararları nelerdir ?

Amaçlara ulaşmak zamanı kontrol etmekten geçer.Bu da çalışma programı

Yaparak ve onu uygulayarak gerçekleşir.

Programlı olmak

 -Ders çalışmaya başlamanızı kolaylaştırır.

-Hangi dersten çalışmaya başlayacağınıza karar vermede yaşayacağınız sıkıntıyı


 


ortadan kaldırır.

-Hangi dersten hangi gün ne kadar süre ile çalışacağınızı  açıkça gösterir.Böylece

bazı derslerin ihmal edilmesi engellenmiş olur.Genellikle sevilmeyen ya da

daha az başarılı olunan dersler ertelenmektedir.Bu durumu önler.

-Kararsızlık  yaşayarak zaman harcamanızı engeller.

-Zamanı kullanmayı öğretir.

-Kendinize güveni artırır.

                     B)Ders Programı Nasıl Hazırlanır?

 -Kendinize uygun verimli çalışmanızı gerçekleştirebilecek bir program

hazırlayabilmek için ,öncelikle yataktan kalkış ve yatış süresi arasında  kalan

zamanın saatlere bölündüğü ve haftanın yedi gününün isimleri yazılı bir takvim

hazırlayın.

  -O hafta içinde yemek ,dinlenme,gezme, TV ve diğer işler için ayıracağınız

 zamanları ,okula gidiş ve dönüş saatlerinizi ,tablo üzerine yerleştirin.

 -O hafta hangi derslerin ,hangi konularını çalışacağımıza ne kadar süre

ayıracağınıza karar verin.

   -Çalışmayı planladığınız derslerin ,başlayış ve bitiş sürelerini de belirterek takvime

yazın.Bu işlemi yaparken ,ders çalışmak için ayırdığınız sürenin ,sizin en verimli

olduğunuz saatlere gelmesine dikkat edin

  -Aralıklı ders çalışma en verimli yöntemdir.Bunun için her ders saatini öğrenme 

/tekrar/ara yöntemine göre düzenleyin.

  -Günde en fazla üç farklı ders çalışabilirsiniz .En çok zorlandığınız ve tercih

alanınızda en fazla ağırlığa sahip olan derse programınızda her gün yer vermeye

çalışın.

  -İçerikleri açısından birbirini çağrıştıran derslerin arka arkaya gelmesi öğrenmeyi

zorlaştırır.Bu nedenle üç farklı dersten iki sözel veya iki sayısal aynı türden

dersler peşpeşe  çalışılmamalıdır.Örneğin ÖSYS ‘ye sayısal puan türünden

hazırlanan bir öğrenci için ,matematik ,Türkçe Biyoloji ,Kimya ve FİZİK dersleri

kapsam ve ağırlık taşımaktadır.Bu dersler içinde de Matematik daha ağırlıklı ve

kapsamlıdır.Bunun için çalışma programımıza her gün Matematiği

yerleştirebilirsiniz.Diğer derslerden Fizik ve Kimya çalışma şekli olarak birbirine

çok yakındır.Bu iki dersi dönüşümlü olarak yerleştirin .Biyoloji fen dersleri içinde

çalışma şekliyle diğerlerinden farklılık gösterir.Türkçe de çalışma şekliyle farklı

olduğu için bir gün biyoloji diğer gün Türkçe yi takviminize yazabilirsiniz.diğer

sosyal derslerden tarih ,coğrafya ve felsefe grubu derslerini aralıklı olarak fen ve

matematik dersleri ile birlikte yerleştirebiliriz.

  -Matematik ve Fen Bilimlerinin çalışma şekli farklı olduğu için problem çözerken

sonuca ulaşıncaya kadar çalışmaya kesinlikle ara vermeyin.Programınızı

yaparken bu durumu da göze alarak biraz daha esnek davranabilirsiniz.

  c)Günün Hangi Saatleri Çalışmaya Ayrılmalı?

 Hangi saatte verimli olunduğu kişiden kişiye farklılık göstermektedir.Bunun için

günün  hangi saatinde  daha verimli ders çalışabildiğinizi  ancak kendiniz

saptayabilirsiniz.

   Genellikle dinlenilmiş ve zinde olunduğu için sabah saatleri  ders çalışmak için

önerilmektedir.Ya da yatmadan önce gece çalışmaları verimli olabilmektedir.

Ama gün içerisinde verimli ders çalışmak da mümkündür.

 d)Günde/Haftada kaç saat çalışılmalı

  Çalışmada verimi sağlayan  ,masanın başında geçen zaman değil ,bu zamanın

nasıl geçirildiğidir.

  Kişiden kişiye değişmekle birlikte belli bir amaca ulaşabilmek için haftada 15

saatin altına düşmeyen, düzenli ve programlı bir şekilde ders çalışmanın gerekli

olduğu söylenmektedir.

  e)Ders Çalışırken Nasıl  bir Zamanlama En Yüksek Verimi Sağlar?

  Ders çalışmada en yüksek verimin elde edilebilmesi için ,çalışma süresinin 45

dakikalık bölümlere ayrılması gerekir.45 dakika ders çalışma ,5 dakika tekrar ,10

dakika dinlenme arası vermek doğru  olur.10 dakikalık dinlenme aralığında beden

gevşer,zihin öğrendiklerini sağlamlaştırır.

    f)Ara Verdiğinizde Nasıl Dinleneceksiniz?

  Derse ara vermenin amacı ,zihni ve bedeni dinlenmek,farklı bir etkinlikle

rahatlama sağlamaktadır. Bu nedenle vereceğiniz aranın süresi kadar, arayı

nasıl değerlendireceğiniz de önemlidir. Ara verdiğinizde, bedenen ve zihnen

yorulacağınız bir faaliyetten kaçınmalısınız. Kısa bir yürüyüş, hava almanızı

sağlayacak bir etkinlik sizi rahatlatacaktır. Bu aralarda bir şeyler  yiyip-içilebilir,

müzik dinlenebilir. Fakat televizyon seyretmek, roman okumak, telefon görüşmeleri

yapmak, uyumak derse yeniden motive olmanızı güçleştirecektir. Bu nedenle kısa

aralarda bu tip davranışlarda bulunulmamalıdır.

 g) Zamanı Nasıl Etkin Kullanabilirsiniz?

   Zamanı iyi kullanmak için bazı öneriler şunlardır;

- Televizyondan uzak durun.

- Günlük televizyon programlarını okuyun ve izleyeceğiniz programları belirleyin.

- Sadece haberleri seyredecekseniz, ilginizi çeken bölümü oturmadan ayakta seyredin,

o bölüm bitikten sonra televizyondan uzaklaşın.

- Bir yerden bir yere giderken, yanınızda okumanız gereken bir kitap ya da not bulundurun.

Böylece durakta beklerken ya da araçta giderken tekrar etme olanağı bulursunuz.

-Günlük telefon görüşmelerinizi bir defada yapın.

-Konuşma amacına ulaştıktan sonra “işim var“ ya da ders çalışmam gerekiyor”demekten çekinmeyin.

-Odanızın kapısını kapalı tutun.

-Eğer kapınız çalarsa, kapı önünde veya koridorda durarak konuşun, böylece ziyaretin

uzamamasını önlersiniz.

-Sınava hazırlanan bir öğrencinin zaman çalan tekliflere hayır demesini öğrenmesi lazımdır.

Hayır sözünü söylerken karşı tarafa ”sana değil, isteğine hayır diyorum” mesajını vermelidir

              ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ

Çalışma ortamı düzenlenirken şu noktalara dikkat edilmelidir.

  -Ayrı bir oda düzenlenmeli ,ya da odanın bir bölümü çalışma yeri haline

getirilmelidir

-Oda havadar ve iyi ışıklandırılmış olmalıdır.Çok sıcak ve çok soğuk çalışmayı

olumsuz etkiler.

Mutlaka masa başında çalışılmalı

Yatarak ,koltukta oturarak çalışılmamalı,çalışma alanının dışına

Kaydırılmamalı,eğer çalışma sırasında dikkat dağılır ,hayale dalınırsa çalışma

Masası terk edilmelidir.

-Uyku kıyafeti ile ders çalışılmamalı bu da motivasyonu bozar.

-Çalışırken asla müzik dinlenmemeli,televizyon seyredilmemeli.Her ikisi de

verimli ders çalışmayı engeller.

-Kullanılacak tüm gereçler masanın üzerinde bulunmalı.Onları almak için

masadan sık sık kalkmak  zorunda kalınmamalı

                                 ÖGRENME:

 Öğrenmede Stratejileri(Öğrenmede Başarıya Ulaştıran Yollar)

 Öğrenmede kullanılan bazı yöntemler öğrenmeyi kolaylaştırmakta etkilidir.Bu

Yöntemler,

   -Aralıklı Öğrenme

 

-Toplu Öğrenme

  -Sonuçlar hakkında bilgi alma

  -Bütün halinde ya da Parçalara Bölerek Öğrenme,

  -Tekrar ‘dır.

  Aralıklı Öğrenme :

   Öğrenme süresini zaman içinde yayarak ,kısa çalışma süreleriyle yapmaya aralıklı

Öğrenme denir.

Araştırmalar ,aralıklı öğrenmenin yani çalışmaların arasına kısa dinlenme süreleri

koyarak  yapılan çalışmaların daha iyi sonuç verdiğini göstermektedir.

Bu yöntemin üç önemli yararı vardır.

1-Öğrenmeyi yapan kişi zaman içinde aralıklı olarak çalıştığından daha az yorulur.

  2-Kısa süreli çalışmalarda daha fazla güdüleme vardır.Çünkü amaçlara kısa

zamanda ulaşılır.

3-Unutma daha az olur,doğru yanıtlar daha iyi hatırlanır.

                  TOPLU ÖĞRENME

   Öğrenme sürecini uzun çalışma süresi içinde ara vermeden yapmaya toplu

Öğrenme denir.

  Üniversite sınavlarına hazırlananlar için bu öğrenme yöntemi uygun değildir.

  Toplu Öğrenme ,

-Öğrenilen malzeme anlamlı bir bütün oluşturduğunda

-Lisedeki derslerin sınav öncesinde ,

-ÖSS’ye bir iki hafta kala yapılan çalışmalarda ,daha verimli olabilmektedir.

   Bunun nedeni sınav öncesi durumlarda amaca ulaşmaya çok az kalındığında

Genel uyarılmışlık hali yüksektir ve daha çok güdüleme olur.Yalnız bu durumda

Kaygının  fazla artmamış olması gerekir.

 Sonuçlar Hakkında Bilgi Alma

  Öğrenmeyi yapan kişiye ne kadar öğrendiği iletildiğinde ,öğrenmenin daha fazla

İlerlediği görülmüştür.

  Bütün Olarak ya da Parçalara Bölerek Öğrenme

 Öğrenilecek malzemenin bir bütün olarak öğrenilmesine bütün olarak öğrenme ,

Malzemenin bölümlere ayrılarak tek tek öğrenilmesine parçalara bölerek öğrenme

Denir.

 Bu iki yöntemden birinin diğerinden daha üstün olduğu söylenemez.yöntemin

İyi sonuç vermesi ,öğrenilen malzemenin içeriğine göre değişir.Konu kısa ve

Anlamlı bir bütün oluşturuyorsa bütün halinde ,konu uzun ve karmaşıksa parçalara

bölerek öğrenme daha iyi sonuç verir.

               TEKRARIN ÖĞRENMEDEKİ YERİ

 Sistemli bir tekrar programı ,kişide öğrenme ,düşünme ve hatırlama konularında

Birikim sağlayacaktır.Düzenli tekrar yapmayan öğrenci ,daha önce öğrendiği

Bilgilerin çok azını hatırlayacağı için bilgiler arasındaki bağlantıyı kurmakta zorlanır

Öğrenilen bilgi yeni bir bilgiymiş gibi yeniden öğrenilmek zorunda kalınır.Bu da

Zaman ve emek kaybına ,dolayısıyla verimin düşmesine neden olur.Düzenli

Tekrarlar yapan öğrenci ,bilgisini ne ölçüde koruyabilirse ,gelen bilgiyi alma

yönlendirme ve kullanma miktarı da o ölçüde olacaktır.

 

Tekrar Çalışma Zamanı

 45 Dak. Çalışma Sonunda
 5 dakika
 1 GÜN
 1 Gün. Çalışma Sonunda
 10 dakika
 1 HAFTA
 1 Hafta.. Çalışma Sonunda
 20 dakika
 1 AY
 
 1 Ay. Çalışma Sonunda
 30 dakika
 Uzun Süreli Hafıza

 Genel Tekrar Süresi
 Bilginin Saklanma Süresi
 
 
 
 

 Genel Tekrar Süresi Bilginin Saklanma Süresi    

 

 Genel Tekrar Süresi Bilginin Saklanma Süresi    

 

 Genel Tekrar Süresi Bilginin Saklanma Süresi    

 

 Genel Tekrar Süresi Bilginin Saklanma Süresi    

 

  

 


   Şemada gösterildiği gibi yapılan tekrar programları ile bilginin hatırlanma

Süresi uzatılabilir.

   Tekrar Nasıl Yapılmalıdır

  Tekrarlar,konu göden geçirilerek ,tutulan notlar okunarak ,konu ile ilgili sorular

Çözülerek ,çözülemeyen sorularda konunun ilgili bölümü tekrar çalışılarak

Yapılabilir.

Tekrarların amacı ,unutmayı azaltmak ,hatırda kalma süresini fazlalaştırmak,

Unutma ile ilgili yapılan araştırma  sonuçlarına göre uyku ,unutmanın yavaşlamasını

sağlamaktadır.Bu nedenle bir öğrenci yatmadan önce 10 dakika süreyle o gün

çalıştığı dersleri tekrarlar ,sabah kalktığında da aynı tekrarı yaparak çalışmaya

başlarsa,edindiği bilgileri pekiştirmiş olur.

                  SINAV STRATEJİLERİ

ÖSS’de sınav kitapçığı Sözel(Türkçe,Sosyal bilgiler)  ve Sayısal (Matematik,Fen Bilimleri)

ÖSS ‘de sınav soruları birbirlerine çok yakındır sözel 90 sayısal 88 soru vardır

ÖSS ‘ de Sözel ve Sayısal soruların katsayıları birbirine çok yakındır.Sınavda

Amacımız daha fazla puan getirecek bölüme öncelik tanımak şartıyla sözel ya da

Sayısal  bilginizin yettiği tüm  soruları çözmek olmalıdır.

  SAYISAL BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ:

  Tercih yapacağınız bölümlerin puan türü sayısal ise ,sizin için önemli

olan sayısal puanın yüksek olmasıdır.Bunun için yanıtlamaya sayısaldan

başlayın sayısal bitmeden sözele geçmeyin .Bilgi durumunuza göre

sayısala 130-160 dakika sözele 35-65 dakika ayırabilirsiniz.

  SÖZEL BÖLÜMDE İSENİZ:

Sizin için sözel bölümden alacağınız puan önemlidir. Bu nedenle sınava

Sözel bölümden başlayın sözel bitmeden sayısala geçmeyin .Bilgi durumunuza

Göre ,sözele 130-140 sayısala  55-65 dakika ayırabilirsiniz

  EŞİT AĞIRLIK İSENİZ:

  Sizin için sayısal ve sözel puanların toplamının ortalaması olan eşit ağırlıklı

puan önemlidir.Yanıtlamaya isterseniz sayısal bölümlerden isterseniz sözel

bölümlerden başlayabilirsiniz.hangisinden daha çok net çıkarıyorsanız ,daha az

sürede daha az yorularak daha çok soruyu hangi bölümden yapacağınıza inanıyorsanız

o bölümden başlayın.Kendinizi sayısaldan daha kuvvetli görüyorsanız sözele 75-85

dakika sayısala 110-120 dakika ,sözelden daha kuvvetli görüyorsanız sözele 110-120

dakika sayısala 75-85 dakika ayırın

  ÖSS ‘ye girecek adaylar ,derslerdeki  bilgi düzeylerine göre (+/-)10 dakika değiştirme

Şartıyla zamanlamayı kendisi yapmalıdır.